Tóth Endre: Sabaria legendái
Tóth Endre: Sabaria legendái – Előadások Vas megye történetéről V. Szombathely, 2010. 313-322 p. ( A Szent Mártonra vonatkozó rész:318-322 p.)
Istenünk, hálát adunk neked Szent Mártonért, akit példaképül és segítőnkül adtál az irántad, az Egyház és az emberek iránti áldozatos szeretetben.
Ebben a jubileumi esztendőben, mint szülőföldjének gyermekei, még inkább igyekszünk követni őt az irgalmasság útján. Az embertársainkat felemelő szeretet által bizonyságot akarunk adni a szeretet minden bajt legyőző és a világot újjáalkotó erejéről.
Szent Márton, légy közbenjárónk az Atyánál, hogy hitünkben megerősödve építsük a szeretet civilizációját. Miként te, mi se adjuk fel soha a reményt, hogy Jézus megváltásának erejében képesek vagyunk legyőzni a bennünk és a világban lévő bűnt. Végül követni akarunk téged abban is, hogy a Szentlélek erejében bízva rendíthetetlenül hiszünk a szeretet végső győzelmében. Ámen.
Tóth Endre: Sabaria legendái – Előadások Vas megye történetéről V. Szombathely, 2010. 313-322 p. ( A Szent Mártonra vonatkozó rész:318-322 p.)
A nyugati szerzetesség első, nagy tekintélyű képviselője Szent Márton tours-i püspök volt. Életével követendő példát állított a keresztények számára Európa frissen krisztianizált vidékein. Ő volt az első, akit az egyház annak ellenére, hogy nem volt vértanú, halála után már szentként tisztelt.
„Szent Márton tours-i püspök i. sz. 316 körül született Pannónia tartomány Savaria városában.2 Pannonhalma és Szombathely egyaránt szülöttének tartja Szent Mártont, a származás körüli vita már régóta zajlik, bár a legtöbb történész ezt a kérdést lezártnak tekinti.3 A szombathelyi származás mellett elsősorban régészeti és levéltári források szolgálnak tanúságul, a pannonhalmi eredet pedig főleg a bencés szerzetesek középkori hagyományára támaszkodik. A szent kultusza, amely országosan is jelentős volt, mindkét településen igen élénk volt a korai középkor óta. Szent István király országa védőszentjének választotta, mert egyaránt tisztelte benne a katonát és a szentet. Így vált kultusza a latin Pannóniát és a keresztény Magyarországot összekötő szellemi híddá.4 Szombathely városa esetében különösen érdekes a kultusz e szerepe, amely a késő antik Savaria és a középkori település, valamint a későbbi megyeközpont és püspöki székhely közötti kontinuitás egyik lehetséges bizonyítéka. 5 Tanulmányomban a szent kultuszának néhány Szombathely városához fűződő aspektusára és helyi várospolitikára gyakorolt hatására szeretném a figyelmet felhívni.