Szent Márton köpenye úton Európán keresztül - A „Via Sancti Martini” Szent Márton út középső útvonalának megnyitója - Szombathely, Szent Márton templom - 2016. szeptember 3.

szent-marton-kopenyeSzeptember 3-án egy rendkívüli zarándoklat indult Szombathelyről. Szent Márton köpenyét vitték magukkal a résztvevők. 

Szent Márton nekünk és még sok más embernek is elsősorban „köpeny megosztóként” ismert. Amikor szimbólumot kerestünk a Szent Márton út megnyitójára, ezért is jutottunk a köpenyhez, mint összekötő elemhez. Astrid Eichin, a Lörrach-i művész, aki az alkotásaiban kabátokkal és kalapokkal foglalkozik megvalósította az ötletünket és egy olyan köpenyt alkotott, amely egyszerűségében is lenyűgöző.

A köpeny egy egyszerű T- forma, amely a paraszti kultúra kézzel szőtt anyagaiból fejlődött, és ezzel a köpenymegosztó aszkéta életmódját ragadja meg. Márton még katekumenátusként osztotta meg a köpenyét, olyan emberként, aki, bár még nem keresztelkedett meg, már Krisztusnál kereste az útját. Márton ezen oldala megmaradt egész aszkéta, imádságok és a csend által jellemzett életében és láthatóvá válik a köpeny egyik felében. Márton másik jellemző oldala a konzekvens cselekvés, a célra törő aktivitás. Amit a szemlélődésben érzékelt, azt élte meg, ennek a jele a köpeny másik fele. A megosztás nemesíti a köpenyt!

„Márton az aszkéta életével, a szükségben szenvedő szegényekről való gondoskodásával nyűgözte le a népet... A nép Mártont, igazságos, gondoskodó püspökként szerette. Az életmódja aszkéta maradt: először egy cellában élt a katedrálisban... Az aszketizmusa azonban a klérus ellenzését váltotta ki újra és újra... Minden legenda Márton egyszerű életmódját és alázatos tartását hangsúlyozza: Maga pucolta a cipőit és nem a püspöki katedrán ült, hanem egy zsámolyon....” (Forrás: www.heiligenlexikon.de)

„Ezért megfogta a kardját, amely az övén volt, elfelezte a köpenyt, és az egyik felét a szegény koldusnak adta, a másik felét maga vette fel. Néhány körülötte álló kinevette, mert az eltépett köpeny elcsúfította.” (Forrás: www.heiliger-martin.de)

A köpeny két fele a tüdő két oldalát jelképezheti, amelyből Európa a mai napig erőt merít, ezzel Európa sokszínűsége általi egységét szimbolizálja.

Az ellentétek összekapcsolása, ez a Krisztus általi egymásra utaltság a köpeny nem tökéletes megosztása által lesz látható, ugyanakkor a vágás, a megosztás mégis egyértelművé válik, mivel a köpeny két fele alul nyitott, de középen a szeretet szalagjával, egy arany zsinórral van összevarrva.

A vágásnál, különösen a megjavított vágásnál Krisztus válik láthatóvá. Az arany zsinór egyszerre jelképezi őt és a szeretetet.

Az üresség, amelyet a nyitott köpenyrész mutat, Európa összes kibékíthetetlen ellentétét szimbolizálja, a realitást, amelyet minden nap meg kell élni, és amelyet Krisztust követve végig kell szenvedni. Sok ember keres menedéket Európában. Ilyen menedéket nyújt egy köpeny.

Mivel a köpeny sok helyen áll meg az úton, a „keletkezés” motívum válik láthatóvá:

-          az útonlevés által alakul ki valami, mindennek szüksége van a maga idejére

-          nem egyedül vagyok úton; voltak túrázók/ keresők/ találók / kérdezők előttem és lesznek utánam is

-          a nagy egész kis részekből alakul ki

-          a megtalált dolgok a szív körül csoportosulnak

A köpeny bal oldalán – a szív felöli oldalon – látszólag rendezetlenül, kis zsebek találhatóak, amelyekbe minden egyházmegye beletehet, megoszthat valamit a formálódó köpeny útjelzőjeként, s így válik majd, megérkezve Tours-ba, egy egésszé.

Így fogja a köpeny az új zarándok útvonalat Európán át megtenni és meghívni az embereket arra, hogy idejüket és figyelmüket megosszák velünk, s együtt alakítsuk ki új zarándokutunkat!