Egyházmegyei zarándoklat Tours-ba

Zarándoklat Tours-baSzent Márton születésének jubileumára készülve a Szombathelyi Egyházmegye zarándoklatot hirdetett Tours-ba, a szent sírhelyéhez. A résztvevők bejárják a szent életének, működésének, kultuszának fontosabb helyeit, így jobban megérthetik lelkiségét, munkásságát.

Zarándoklat Tours-baEgyházmegyénk Jubileumi Évének zarándoklatának autóbuszos csoportja vasárnap hajnalban kerekedett útra, hogy a több, mint 1600 km-t legyőzze. A zarándokcsoport 25 fős része repülővel érte utol az autóbuszt, így hétfőn délután együtt érkeztünk meg Toursba, hogy közös szentmisével indítsuk zarándoklatunkat. Bensőséges mise után utaztunk át Joue-les Toursba, szállásunkra, ahol közös vacsorával zártuk a napot. Akik repülővel Párizsban landoltak, azoknak még a találkozás előtt megadatott, hogy egy buszos városnézés is belefért az idejükbe. Így láthatták a Sacre Coeur bazilikát, buszoztak a Chaps Elyses-n, pár pillantást vethettünk az Eiffel-toronyra és a Notre Dame székesegyházra, és a Luvre épületénél hömpölygő tömegről is tapasztalatot szereztünk.

Kedden Szent Márton székhelyén a Tours-i bazilikát nézhettük meg. Itt közös imával, énekkel, egyéni áhítattal köszöntöttük Szent Mártont. Szabadidőben volt lehetőség az egyéni imára és a városnézésre.

Zarándoklat Tours-baEllátogattunk Marmoutier-be, ahol Szent Márton szerzetes életet élt. Leginkább romjaiban maradt meg, de így is nagyon pazar a látvány, ami megmaradt a remetebarlangokból, kolostorépületekből. Franciaországi viszonylatban még a romok is nagyon beszédesek és szemet gyönyörködtetőek. Itt is, de egész utunk során irigykedve néztük, hogy lépten-nyomon gótikus templomokba, faragott kövekbe, pazar díszítésekbe botlottunk.

Este Bernard-Nicolas Aubertin érsekkel, néhány helyi pappal és a zarándokokkal vettünk részt a Saint Gatien katedrálisban. A szentmise után személyes beszélgetésre és találkozásra került sor a helyiek vendéglátásának  köszönhetően.

Szerdán Poitiers-ben megnéztük többek között a Szent Hiláriusz székesegyházat. Az ő személye fontos volt Szent Márton életében, munkásságában. Emellett a Notre Dame de la Grande építészeti remekműben és kulturális kincsben gyönyörködtünk, imádkoztunk.

Liguge-ban megtekintettük annak az apátságnak a romjait, amit Szent Márton alapított. Jelenleg itt bencés szerzetesek élnek, ők segítettek a hely megismerésében. A szentmisének ebben a miliőben való ünneplése igazán magával ragadó tud lenni.

Zarándoklat Tours-baCsütörtök a középkori kultúrával való találkozás jegyében telt: Amboise-ban tettünk látogatást. Számunkra szinte felfoghatatlan, hogy ilyen gyönyörűen meg tud maradni egy gótikus vár. Ebbe nyertünk bepillantást. Majd a chenonceaux-i kastélyt néztük meg. Pazar kert, elegáns palota berendezés, gyönyörűen faragott tornyok, ablakok, folyó fölé épült termek, mesébe illő módon nyírt sövényből labirintus, párját ritkító platánsorok... Elvarázsoló látványt nyújtott.

Candes-ban, Szent Márton halálának helyszínén erődített templom robosztus méretei voltak ötvözve a gótika gyönyörű faragásával, kecsességével. Védőszentünk halála helyeként jelölt kápolnában végzett imánkon és a  szentmisén zengett a templom maroknyi zarándokcsoportunk lelkes imájától, énekétől. Különös élmény volt belépni a szombathelyi születésnek emléket állító kis cellából a halálba szenderülés helyeként őrzött kápolnába.

Szállás felé a Loire-völgyében kanyarogva még volt alkalmunk várakat, kastélyokat, római emlékeket megnézni.

Péntek. Párizs és az itteni nevezetességek megtekintése.

Zarándoklat Tours-baZarándokutunk végéhez közeledve IV. Henrik, francia király szavaiba kapaszkodva mi is elmondhatjuk: Nem csak Párizs, hanem Tours is megér egy misét