Élő bejelentkezés a szombathelyi Szent Márton-konferenciáról - 1. nap


szent márton oltár-tótszentmártonHáromnapos, nemzetközi Szent Márton-konferenciát rendeznek április 15-17. között Szombathelyen. On-line tudósításunkban nyomon követhetik az eseményeket. 


A köszöntőkben Dr. Puskás Tivadar szombathelyi polgármester, Harangozó Bertalan vas megyei kormánymegbízott, Majthényi László a vas megyei közgyűlés elnöke, Szentpéteri József az MTA Bölcsészettudományi kutatóközpontjának titkára, P. Dejcsics Konrád OSB atya a Pannonhalmi Főapátság kulturális megbízottja, és Dr. Veres András szombathelyi megyés püspök köszöntötte a megjelenteket.

 

Sághy Marianne: A Szentírás útja: bibliai modellek Sulpicius Severus Szent Márton életrajzában

Sághy MarianneA szentírás útjai, késő antik szent írás (hagiográfia) a kereszténységben. Keresztény írások és könyvkultúra. Sulpicius Severus írásának elemzői különbözőképpen ítélték meg Márton személyiségét. Írásai Márton élete, és a Dialógusok Márton életéből. Ezek a szövegek az akkori irodalom bestsellerei voltak. Severus életét a Márton – leírásokból ismerjük meg. A Vita Martini a keleti remeteségről szóló írások alapján íródott. Önéletrajz és önformálódás is egyben. Severus Márton képét erősen bírálták. Az életrajzban olvashatunk a híres köpenymegosztásról is, melyet szentírási idézettel példáz. A cselekedetnek ez által erős szentírási háttere van. Illés próféta óta a tanítást az igaz hit foglalatát jelenti. A köpenymotívum jelentős még Remete Szent Antal életrajzában is. Nemcsak a jócselekedet, hanem a köpeny is szentírási ihletettségi.
Márton megválasztása is szentírási jelzéssel bír. Krisztust erősíti meg a hívek általi megválasztás. Severus leírja, hogy komolyan, és értelemmel prédikált a szentírásról. Szavai tudománnyal és tisztasággal voltak teli. A szentírás a szerzetesek fontos felszerelése volt. Márton szerzetesként is fontosnak tartotta a szentírás tiszteletét, és a szentírástudományt.

 

Tóth Endre

Tóth EndrePannonhalmi kolostor, és a magyar történelem kezdeteinek viszonyai. A kezdeti Szent Márton tiszeletéről és Márton titulusú templomokról nincs, vagy csak kevés bizonyítékunk van. A kora középkorban Szűz Mária és Szent György után Szent Márton volt a legtöbb templom védőszentje. Több mint háromszáz templomot szenteltek Szent Márton tiszteletére a középkor folyamán. Pannonhalmán az egyik legidősebb a Márton tisztelet. Az itt található hegyet szentnek nevezték, bár ennek bizonyítékáról sehol sem találunk konkrétan.  Az ottani hegy csak az apátság miatt vált szentté. Később hozták csak összhangba Szent Mártonnal a hegyet az itteni szerzetesek. A hegynek a középkor folyamán is többször jelentősége volt, és fontossá vált a magyarság szemében. Ez az addig még élő, de már sorvadó pogányság hatása miatt volt. Kultikus tevékenységek mellett a nép gyülekezőhelye volt ez a hegy.

 

 

Pálffy Géza- A pozsonyi Szent Márton dóm a Magyar Királyság fővárosának tükörképe

Pálffy Géza
A magyar királyság első székhelye Pozsony.  A nemzeti országgyűlés a pénzügyi élet, királyi menedékhely, pezsgő kulturális élet központja.  1561-től a Szent Márton plébániatemplom a koronázó templom. A dómban Alamizsnás Szent János ereklyéi is megtalálhatók, ezt egy német nemes útinaplójából tudjuk, ezeket e régi koronázó helyről, a budai kápolnából hozták át.  Az elit réteg temetkezőhelyévé válik ez a templom. Ők mind a magyar királyság legfőbb temploma miatt választják ezt a helyet örök nyugvóhelyül. Több neves világi és egyházi személy temetkezik ide, az ő síremléküket, kulturális-közéleti jelentőségüket méltatta az előadó.

tóthferencBruno Judic (Toursi Egyetem) személyesen nem tudott jelen lenni a konferencián. Dr. Tóth Ferenc történész, levezető elnök, szervező tolmácsolta és olvasta fel a francia szerző által írt tanulmányt.

Venatius Fortunatus szentmártoni útja
Itáliai költő. Tours felé galliába zarándokolt. Gazdagleírásokat hagyott hátra útjáról. Életével és útjával több kérdés merül fel. Útja zarándokút jellegét erősen megkérdőjelezik. Forrásokból tudni, hogy nem Szent Márton nyomában zarándokolt, de zarándolatát igazi zarándoklatnak nevezik, mivel szent helyeket keresett fel.

Kiss Gábor- Nagy Károly Szent Márton szülőhelyének első zarándoka.

A zarándokalt célhelye a Szent Márton templom, annak is az északi oldalkápolnája, ahol a felirat is hirdeti: itt született Szent Márton. 791-ben avarok elleni hadjárata során járt erre Nagy Károly frank császár.
A városnak ekkor már volt védőszentje, Szent Quirinus püspök-vértanú.
Pávia – 771. szeptember. Nagy Károly ekkor ostromolja pávia falait. Ebben a városban töltötte gyermekéveit Szent Márton püspök. Az itteni (Siccomario) Szent Márton templom és a szombathelyi történeti adatai megegyeznek. Mindkettő folyón (vízfolyáson) túl a város külső részén építették. Páviában a templomban „Hic altus est” olvasható, míg szombathelyen „Hic natus est”. Nagy Károly látogatása idején tért vissza a kereszténység Pannóniába. Felmerül, hogyő hozta el a Szent Kultuszát Savariába, Szombathelyhez.